ساخت و تولید Manufacturing and Production

  

ماشينهاي CNC و NC

فنآوري كنترل عددي NC يكي از پيشرفتهاي اساسي در صنعت توليد در 50 سال گذشته بوده است . توسط اين فن آوري نه تنها در ديگر زمينه هاي علمي و صنعتي پيشرفت سريعي حاصل شده بلكه استفاده از اين فن آوري باعث بالا بردن كميت و كيفيت قطعات توليدي نيز گرديده است .

 

 مسير تكاملي NC

پايه هاي ساخت و توليد توسط ماشينهاي NC زمان انقلاب صنعتي بنا گرديد. در آن زمان كوشش هاي اوليه براي ساخت قطعات توسط ماشين هاي NC به قطعات اتومبيل از قبيل محور بادامك، پولي و تسمه محدود بود. اين كوشش ها بيشتر جنبه نمايشي داشت و به دليل قيمت بالاي اين گونه ماشين ها از جنبه اقتصادي مقرون به صرفه نبود.

در زمان جنگ جهاني دوم به صنعت NC توجه بيشتري گرديد زيرا در آن موقعيت زماني خاص هم كيفيت و هم كميت قطعات توليدي براي جنگ افزارها اهميت بسيار زيادي پيدا كرده بود . در آن زمان توليدات صنعتي از نظر كيفيت بسيار عالي بودند و ليكن از نظر كميت جوابگوي مسائل جنگ جهاني نبودند، به نحوي كه هر چه جمعيت زيادتر مي شد، كالاي توليدي از نظر كيفيت افت شديدي پيدا مي كرد و اين امر قطعا به خاطر عوامل انساني و خستگي هاي ناشي از كار زياد تر بود. بنابراين لازم گرديد كه تكنولوژي جديدي به وجود آيد كه در آن از خطاهاي انساني و خستگي هاي ناشي از كار زياد خبري نباشد و به عبارت ديگر به جاي آن كه انسان به ماشين فرمان دهد و ماشين را تنظيم نمايد ، كامپيوتر به ماشين فرمان دهد . در اين زمان بود كه شاخه جنوبي نيروي هوائي ايالات متحده آمريكا برآن شد تا با اين مشكل مقابله نمايد. براي اين منظور اين شاخه از ارتش آمريكا، كمپاني هاي متعددي را براي ساخت و توسعه ماشين هاي كنترل عددي به همكاري دعوت كرد. هدف از اين كار برآورده شدن احتياجات چهار گانه زير بود:

1) افزايش توليد

2) بهبود دقت و كميت قطعات توليدي

3) تثبيت قيمت توليد قطعات

4) ساخت قطعات پيچيده يا به عبارت ديگر انجام كارهاي غير ممكن

همچنين فن آوري كنترل عددي NC براي ساخت قطعاتي با مشخصات زير نيز مورد توجه قرار گرفت :

1) قطعاتي با سايزها و اشكال مختلف

2) قطعاتي كه با يك سري از مراحل مشابه ساخته مي شوند.

 

اولين قراداد در اين زمينه با شركت پارسون ميشيگان منعقد شد. در اين قرارداد شركت پارسون موظف به طراحي نوعي سيستم كنترل عددي گرديد كه اين سيستم بتواند اسپيندل ماشين تراش را ....بقیه متن در ادامه مطلب

 

در ادامه ی مطلب------->مسائل ومشکلات NC های سنتی -- معايب ماشين هاي كنترل عددي كامپيوتر CNC نسبت به ماشين هاي كنترل عددي معموليNC -- مزاياي مهم ماشين هاي كنترل عددي CNC به ماشين ها كنترل عددي معمولي NC

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 
 
 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 تفاوتهای سیستمهای NC  ,  CNC

رشد فرآیند خودكار شدن تولید نیاز به ماشین هایی كه با كامپیوتر كنترل می شوند را افزایش داد و منجر به توسعه ماشین های NC تحت عنوان CNC گردید.

سیستمهای NC از سخت افزار الكترونیكی بر پایه تكنولوژی مدارهای دیجیتالی استفاده می کردند. CNC یك مینی كامپیوتر یا میكرو كامپیوتر را برای كنترل ماشین ابزار بكار می گیرد و تا حد امكان مدارهای سخت افزار اضافی را در

واحد كنترل حذف می كند. گرایش از NC بر پایه سخت افزار به CNC مبتنی بر نرم افزار انعطاف پذیری سیستم را افزایش داد و امكان تصحیح برنامه ها را در حین استفاده فراهم ساخت.

1- خواندن برنامه

در ماشینهای NC برنامه به صورت خط به خط خوانده و اجرا می شود و در نتیجه اگر اشتباهی در خطوط جلوتر وجود داشته باشد واحد کنترل قادر به تشخیص آن می باشد .

2- تست نمودن برنامه

در بسیاری از ماشینهای CNC می توان برنامه را بصورت آزمایشی اجرا نمود و مسیر حرکت ابزار را به صورت گرافیکی در روی مانیتور دستگاه و یا PC مشاهده کرد و چنانچه نیاز به اصلاح داشته باشد برنامه را اصلاح نمود .

3- برنامه نویسی پارامتریک

عملیات تکراری مانند سیکل ها را به راحتی با این نوع برنامه می توان نوشت و نیز برنامه نویسی پارامتریک قطعات پیچیده و سطوح هندسی را ممکن و راحت میسازد  و علاوه بر این نوشتن برنامه قطعات فوق را توسط زبان APT و نرم افزار  CAD/CAM  میسر میسازد .  

4- اصلاح برنامه

چون در ماشینهای CNC برنامه به صورت نرم افزاری است هر گونه تغییر و اصلاح به راحتی ممکن است . همچنین  می توان تغییرات را ذخیره نموده و نیز برنامه های نوشته شده را به راحتی به هم متصل نمود .

5- جبران شعاع ابزار

جبران شعاع ابزار برای مسیرهای شیب دار و منحنی به راحتی انجام می شود . و حجم محاسبات را به طور قابل توجهی از بین میبرد . این مزیت از مهم ترین تفاوتهای بین ماشین NC و CNCمی باشد ، ماشینهای NC به دلیل اینکه برنامه را خط به خط می خوانند قادر به جبران شعاع ابزار نیستند .

6- سادگی ارتباط با مجموعه های دیگر

در ماشین های CNC به راحتی می توان  برنامه ماشین کاری را از طریق DNC  و از راه دور به ماشین ها منتقل کردهو نیز روبات به راحتی به این ماشینها متصل می شود و می تواند در سیستم های تولید یکپارچه CMIC  قرار گیرد .به طور کلی استفاده از CNC  به طور مجزا صحیح نمی باشد و این ماشینها بهتر است  در سیستمهای

FMS------Fixlble Manufacturing Systems

Computer Integrated Manufacturing Systems-----CIMS

مورد استفاده قرار گیرند

 

 ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 کدهای معروف ماشینهای کنترل عددی  

 

 

G-codes

 G00   Positioning in Rapid          

          G01   Linear Interpolation         

G02   Circular Interpolation (CW         

G03   Circular Interpolation (CCW         

G04   Dwell         

G07   Imaginary axis designation         

G09   Exact stop check         

G10   Program parameter input         

G11   Program parameter input cancel         

G12   Circle Cutting CW         

G13   Circle Cutting CCW         

G17   XY Plane         

G18   XZ Plane         

G19   YZ Plane         

G20   Inch Units         

G21   Metric Units         

G22   Stored stroke limit ON         

G23   Stored stroke limit OFF         

..         

G27   Reference point return check         

G28   Automatic return to reference point         

G29   Automatic return from reference point         

G30   Return to 2nd, 3rd, 4th reference point         

G31   Skip function         

G33   Thread cutting         

 

 

M-codes - G-codes

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دیدن بقیه کدها(M-codes -G-codes) بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ .... 

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 اصول فرزکاری

 

طریقه عمل فرزکاری - فرزکاری بوسیله بدنه و یا پیشانی تیغه فرز - مقایسه تراش با بدنه و تراش با پیشانی فرز - فرزکاری با حرکت همراه و معکوس - انواع ماشین های فرز و ساختمان آنها - ابزارهای فرزکاری

 

اصول فرزکاری

قطعات مختلفی که جنسشان از فولاد، چدن، فلزات غیرآهنی و یا مواد مصنوعی بوده و لازم باشد که دارای سطوح هموار و یا خمیده و یا اینکه دارای شکاف و دندانه و غیره باشند می‌توان فرزکاری کرد. سطوح جانبی قطعاتی که فرز می‌شوند ممکن است روتراشی شده و یا پرداخت شده باشد لیکن قطعاتی که احتیاج به سطح تراشیده شده خیلی پرداخت داشته باشند مانند راهنماهای ماشین‌های ابزار پس از فرزکاری آن‌ها را شابر زده و یا بوسیله سنگ پرداخت می‌کنند.

 

انواع روش‌هاي فرزكاري

فرايند فرزكاري به چهار عامل وابسته است: زمان باربرداري و يا بي باري ماشين، زمان برش، زمان حركت ابزار به سمت قطعه كار و يا دور شدن از آن و زمان تعويض ابزار،

در فرزكاري سرعت حركت ابزار برش به پارامترهاي بسياري وابسته است. پارامترهاي زير بر اساس جنس قطعه كار، جنس ابزار، اندازه ابزار و ديگر موارد مي‌باشد كه در اينجا به شش پارامتر مهم اشاره مي‌شود: تغذيه برش، سرعت برش، سرعت اسپيندل (كارگير دستگاه فرز)، نرخ تغذيه، عمق محوري برش، عمق شعاعي برش.

در طول فرايند فرزكاري ممكن است عمليات مختلفي بر روي قطعه كار بر اساس شكل، اندازه، جنس و طرح مورد نظر انجام گيرد تا قطعه مطابق با نقشه طرح شده توليد گردد. در اينجا به 9 عمليات مختلف اشاره مي‌شود.

1- End milling : اين عمليات پايان دهنده عمليات ماقبل خود مي‌باشد و قطعه فرزكاري شده را كامل مي‌كند.


در ادامه ی مطلب------->اصول فرزکاری -- طریقه عمل فرزکاری -- فرزکاری بوسیله بدنه و یا پیشانی تیغه فرز -- مقایسه تراش با بدنه و تراش با پیشانی فرز -- فرزکاری با حرکت همراه و معکوس -- انواع ماشین های فرز و ساختمان آنها -- ابزارهای فرزکاری-- Tapping-Reaming-Countersinking-Boring-Chamfer milling- countr-End milling-Boring-Drillin-Face milling

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید............همراه با عکس

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 


 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
این سایت را حمایت می کنم
این سایت را حمایت می کنم