ساخت و تولید Manufacturing and Production

 

 آیا تا به حال این نکته توجه شما را به خود جلب کرده است که چرا بعضی وسایل مکانیکی مانند چرخ‌های اسکیت یا موتور الکترونیکی به راحتی و به نرمی حرکت می‌کنند؟ پاسخ این سوال را باید در ماشینی به نام بلبرینگ یافت.

بلبرینگ در بسیاری از وسایل اطراف ما دیده می‌شود. اگر بلبرینگ در وسایل مکانیکی ما موجود نباشد، آنگاه مجبور به تعویض مداوم قطعاتی هستیم که در معرض پدیده اصطکاک قرار دارند. با خواندن این مقاله، با بلبرینگ و انواع آن آشنا خواهید شد.

 

1- اصول حاکم بر بلبرینگ:

 

ایده موجود در بلبرینگ بسیار ساده است. به گردش در آوردن اجسام ساده‌تر از ساییدن آنها بر یکدیگر می‌باشد. به عنوان مثال چرخ‌های اتومبیل شما مثل بلبرینگ‌های بزرگی هستند. اگر به جای چرخ اتومبیل شما چیزی مانند چوب اسکی داشت آنگاه به حرکت درآوردن آن بسیار دشوارتر بود. دلیل آن این است که وقتی از اجسامی مانند چوب اسکی به جای چرخ برای اتومبیل استفاده کنید آنگاه نیروی اصطکاک قویی در جهت عکس حرکت اتومبیل برآن وارد می‌شود، لذا حرکت اتومبیل به کندی صورت خواهد گرفت. ولیکن اگر دو سطحی که با یکدیگر در تماس هستند بر روی هم گردش نمایند آنگاه اصطکاک به حداقل خود می‌رسد.

بلبرینگ با دارا بودن ساچمه‌هایی گرد و سطوح صیقلی اصطکاک را به حداقل خود می‌رساند. این ساچمه‌ها بار کاری را تحمل کرده و سبب می‌شوند تا وسیله به راحتی حرکت کند.

 

2- بار وارد شده بر بلبرینگ:

 

به طور کلی بار وارد شده بر بلبرینگ‌ها را به دو دسته Radial و Thrust دسته‌بندی می‌کنند. بسته به موقعیت و شرایطی که بلبرینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از این دو بار و یا هر دو بار بر آن وارد می‌شوند. بار وارد شده بر بیشتر بلبرینگ‌های مورد استفاده در موتورهای الکترونیکی از این نوع می‌باشد. نوع دیگر بار که Thrust نام دارد، فشار خود را بر ناحیه اتصال دو قرقره اعمال می‌نماید. بر بلبرینگ چرخ خودروی شما هر دو نوع فشار وارد می‌شود.

 

انواع بلبرینگ

 

بلبرینگ، بالبرینگ، یاتاقان ساچمه‌ای: (Ball Bearing)

این نوع از بلبرینگ مرسوم‌ترین نوع بلبرینگ می‌باشد که نمونه‌هایی از آن را در وسایل مختلف مشاهده کرده‌اید. این نوع از بلبرینگ‌ها هر دو نوع فشار را به خوبی تحمل می‌کنند و بیشتر در وسایلی استفاده می‌شوند که بار وارده بر بلبرینگ زیاد نیست.

در این نوع از بلبرینگ، فشار بر روی سطح خارجی بلبرینگ وارد می‌شود و این فشار از طریق ساچمه‌ها به بخش داخلی منتقل می‌گردد. به دلیل آنکه ساچمه‌ها کروی هستند، تنها بخش اندکی از سطح آنها با سطوح در تماس است لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع بلبرینگ‌ها به نرمی حرکت می‌کنند. از آنجایی که تنها سطح اندکی از ساچمه‌ها در تماس می‌باشد لذا نمی‌توان فشار زیادی را بر آنها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ می‌شود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.

بلبرینگ های غلتکی، رولرینگ: (Roller Bearings)

این نوع بلبرینگ‌ها شبیه شکل زیر می‌باشند. این نوع بلبرینگ‌ها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع Radial را که پیشتر شرح آن داده شد، تحمل کنند. در این نوع بلبرینگ‌ها سطح تماس ساچمه با سطوح یک خط می‌باشد ولیکن در بلبرینگ‌های چرخی یک نقطه بود لذا این نوع بلبرینگ‌ها (بلبرینگ‌های غلتکی) فشار بسیار بیشتری را قادر به تحمل کردن هستند. ولیکن این نوع بلبرینگ‌ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع Thrust نمی‌باشند. نوعی از این بلبرینگ که آن را یاتاقان سوزنی می‌نامند دارای استوانه‌هایی با قطر بسیار اندک می‌باشد.

بلبرینگ کف گرد Ball Thrust Bearing

این نوع بلبرینگ‌ها در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سرعت پایین باشد و همچنین فشار از نوع Radial کم باشد.

بلبرینگ کف گرد بشکه‌ای Roller trust bearing

این نوع بلبرینگ قادر به تحمل فشار زیادی از نوع Thrust می‌باشند.

یاطاقانهای غلتکی مخروطیTapered roller bearings

این نوع از بلبرینگ‌ها نيز قادر به تحمل نمودن فشار زیادی هستند.

بلبرینگ‌ های مغناطیسی Magnetic bearings

 

در بعضی از کاربردها که در آن سرعت حرکت وسایل مکانیکی بسیار زیاد می‌باشد از این نوع از بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود. در این نوع از بلبرینگ تماس فیزیکی بین قطعات وجود نداشته بلکه نیروی مغناطیسی قویی سبب غوطه‌ورشدن اجزای داخلی بلبرینگ می‌شود. بعض از انواع آن قادر هستند در عرض یک دقیقه به تعداد 50000 گردش کنند

 

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 ماشین کاری با اسپارک EDM

 

ماشین کاری با اسپارک از جدیدترین روش هایی است که به روش های  قالب سازی اضافه شده است. ماشین کاری با اسپارک روشی است که در آن از فولاد و یا بقیه فلزات می توان با روش تخلیه الکتریکی براده برداری نمود. اسپارک یک عمل موضعی است و با تناوب زمانی، براده ها به صورت حجم کوچک فلزی بتدریج از قطعه کار برداشته می شوند.

یک نمونه ماشین اسپارک اوروژن در شکل زیر نمایش داده شده است.

 

قطعه کار که معمولا همان اینسرت قالب است، روی یک صفحه در محلول دی الکتریک غوطه ور است (معمولا نفت). مخزن روی پایه ماشین نصب شده است. الکترود که کاملا متناسب با  حفره است (مشابه هاب) روی گلویی ماشین نصب شده و گلویی نیز به یک سیستم پینیون چرخ شانه متصل است. یک سر و موتور شانه را توسط یک پینیون تحریک می کند. بنابراین ابزار نسبت به قطعه کار حرکت عمودی می کند. قطعه کار و ابزار هر دو به یک منبع الکتریکی متصل هستند. الکترود قطب منفی و قطعه کار قطب مثبت است.

شانه ماشین توسط سرو موتور به سمت پایین تا فاصله معینی بین ابزار و قطعه کار حرکت می کند. در این نقطه دی الکتریک بین الکترود و قطعه کار قطع شده و عملیات اسپارک شروع می شود. عملیات اسپارک باعث جداسازی ذرات از قطعه کار می شود. به صورت مشابه در همین زمان خوردگی روی الکترود نیز با نرخ کمتری به وجود می آید

 

یک نازل دی الکتریک را از طریق شیلنگ به روی قطعه می پاشد و ذرات خورده شده از روی قطعه کار شستشو می شوند (در زمانی که الکترود به سمت بالا حرکت می کند). الکترود مجدد پایین می آید اما این بار به دلیل خوردگی، میزان پایین آمدن بیشتر از کورس قبلی است. مجددا اسپارک در یک عمق بیشتر اتفاق می افتد و ذرات دیگری از قطعه کار برداشته می شوند.

عملیات ادامه پیدا می کند، ابزار بالا می رود. ذرات خورده شده شسته می شوند. ابزار پایین می آید و عملیات اسپارک با حداقل شعاع جرقه اتفاق می افتد.

خوردگی نه تنها در قطعه کار بلکه در الکترود هم به وجود می آید. این بدان معنی است که برای عمق های زیاد چندین الکترود مورد نیاز است. معمولا الکترودهای اول و دوم و سوم عملیات خشن کاری را انجام می دهند. آخرین الکترود ترجیحا برای عملیات نهایی استفاده می شود. شکل آخر را الکترود نهایی در حداکثر عمق به وجود می آورد. مایع دی الکتریک به صورت پیوسته چرخش داده می شود. مایع که آلوده به ذرات خورده شده است به تانک اصلی برگشته و از بین فیلترها گذشته و سپس توسط یک شیلنگ به تانک پمپ می شود

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

آلیاژهای حافظه دار :Intelligent Alloys

آلیاژ های حافظه دارگروه جدیدی از مواد هستند که اگر با ترکیب شیمیایی مشخص تحت عملیات حرارتی مناسبی قرارگیرند؛ توانایی بازگشت به شکل یا اندازه از قبل تعیین شده را از خود نشان   می دهند.

همچنین این  مواد قابلیت تبدیل انرژی گرمایی(الکتریکی)را به انرژی مکانیکی دارند واگر گرم وسرد کردن این آلیاژها با جریان الکتریکی کنترل شود؛ میتوان حرکتهای سیکلی با قابلیت تکرار در دفعات متوالی ایجاد کرد.

آلیاژهای حافظه دار از عناصر نیکل و تیتانیوم تشکیل شده اند، که تحت نام نایتینول شناخته می شوند.

این آلیاژها کاربردهای گوناگون و بسیار مفیدی در زمینه هایی همچون: هوا وفضا، صنایع خودروسازی، پزشکی،دندانپزشکی و....

خاصیت منحصر به فرد این آلیاژها بر اساس تغییر فاز در آلیاژ نیتینول میباشد.

 

چگونگی پی بردن به حافظه داربودن این آلیاژها:History”SMAs”   (تاریخچه)

 

در سال 1961در لابراتوار اسلحه و مهمات نیروی دریایی WhiteOak بود ،که به خاصیت بی همتاو شگفت انگیز این گونه آلیاژها پی برده شد.

 

 Dr.Wiliam.j.Buehler   اولین نفری بود که به حافظه دار بودن این آلیاژها پی برد.

اکتشاف حقیقی خاصیت حافظه دار بودن آلیاژ به طور تصادفی به دست آمد.در نشست هیئت مدیره لابراتوار یک نوار از این آلیاز که مدتها از خم شدن آن می گذشت مهیا بود.یکی از حاضران به نام « دکتر دیوید» نوار را با فندک مخصوص پیپش گرم کرد وبه طور شگفت آوری نوار کشیده شد و به حالت اولیه خود برگشت.

ترکیبات آلیاژهای حافظه دار:

آلیاژهای حافظه دارازعناصری چون Ni - Tiتشکیل شده اند وبا نام تجاری نایتینول شناخته می شوند. آلیاژهای حافظه دار عموما از Si-Mg-Fe  وAl-Zn-Cu ;; Ni -Cu-Al تشکیل گردیده اند.

 

 آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند...

 

مواد محرک: موادي که باعث سازگاري سازه با محيط خود مي شوند، مواد محرک ناميده مي شوند. اين مواد مي توانند شکل، سفتي، مکان، فرکانس طبيعي و ساير مشخصات مکانيکي را .....

معرفي آلياژهاي حافظه دار: آلياژهاي حافظه دار عنوان گروهي از مواد ...

اساس حافظه داری آلیاژ :  NiTinol

اصل حافظه داری درآلیاژ نیتینول تغییر فاز...

آزمایش جهت بررسی حافظه دار بودن یک آلیاژ حافظه دار:

به منظور بررسی اثر حافظه دار بودن یک آلیاژ حافظه دار پایه مس،چندین ترکیب....

روش تهیه: ( براساس یک آزمایش وتحقیق)

برای تهیه آلیاژ حافظه دار تیتانیوم- نیکل....

کاربردهای آلیاژ حافظه دار:آلیاژهای حافظه دار کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند ؛ از جمله این کاربردها، کاربردهای.....

کاربرد در صنایع خودروسازی: امروزه آلیاژهای حافظه دار جهت کنترل موتور، انتقال قدرت وتوقّف اتومبیل استفاده می شودهمچنین از آن به عنوان جا یگزینی به جای موتور  DC استفاده می شودکه درهرچه سبکترکردن سیستم تحریک، حذف گیربکس وکلاچ کمک بسیار.....

شناخت این گونه آلیاژها:

برای شناخت ترمودینامیکی ومکانیکی آلیاژ های حافظه دارTI- NI آزمایشاتی از قبیل اندازه گیری مقدار گرما برای انتقال فاز ؛ مقدار کرنش قابل بازیافت ، عمر و ضریب میرایی آلیاژ باید .....

 

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 
 
 


ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 

تحقیق در مورد قالبکاری

تکنیک های قالب سازی ، ریخته گری ، فرایند ریخته گری ، ریخته گری در ماسه ، ریخته گری دقیق ، ریخته گری در سرامیک ، پاشش فلز ، روکش کاری الکترولیتی ، سنبه زنی ، ماشینکاری و عملیات براده برداری ، عملیات سطحی ، سنگ زنی و پولیش ، پرداخت ارتعاشی ، سند بلاست ، لپینگ فشاری ، پرداخت الکتروشیمیایی ، پرداخت با تخلیه الکتریکی ، ادغام طراحی کامپیوتری و برنامه نویسی ، فرایند ساخت با تخلیه الکتریکی ، ماشینکاری با تخلیه الکتریکی ، وایرکات ، ماشینکاری الکتروشیمیایی ، براده برداری شیمیایی  اچ کردن ، سطوحی که عملیات اسپارک یا انحلال شیمیایی اچ شده اند ، قالب برای قطعات تو خالی با شکل دلخواه ، فرایند استریو-پلانوگرافی

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

برای دانلود فایل word تحقیق، بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
این سایت را حمایت می کنم
این سایت را حمایت می کنم